Ге́рман Ге́ссе (2 липня 1877, Кальв (Німеччина) —9 серпня, 1962, Монтаньйола (Лугано, Швейцарія)) — німецький письменник, лауреат Нобелівської
премії в галузі літератури 1946 року.
Найвідоміші твори: «Степовий вовк», «Гра в бісер».
Літературна творчість
Романтизм та автобіографічність
Для творчості Гессе, особливо раннього, характерні
риси романтизму. В його перших творах відчувається дуже сильний вплив таких
німецьких класиків, як Ґьоте, Шиллер, Новаліс та ін. Сучасники називали Петера
Каменцинда новим Вертером, а друг і біограф письменника Уґо Баль писав у 1927
році: «Герман Гессе — останній лицар блискучої когорти романтизму». Теми
й образи, властиві цьому напрямкові літератури, помітні впродовж всієї його
творчості — герой протиставлений навколишньому середовищу; тема мандрів, утечі
від суспільства та пошуків себе.
Іншою яскраво вираженою особливістю творів Гессе є
крайня автобіографічність. Багато героїв мали реальних прототипів у житті, як,
наприклад, магістр Томас — Томас Манн, батько Яків — Якоб Буркгардт. Головних
героїв письменник часто наділяв власними рисами, а інколи й іменем, так Гаррі
Галлер отримав ініціали автора, а Герміна — жіночий варіант імені Герман.
Практично усі хоча б трохи значні події свого життя Гессе відображав на
сторінках власних книг. Період навчання письменника в Маульбронні став основою
роману «Під колесом», стосунки з дружиною Марією втілилися у «Росхальді»,
багато епізодів життя Гессе описані в «Германі Лаушері».
Великий вплив на письменника мало захоплення психоаналізом. Можливо, найяскравіше це
відображено у «Деміані», де головний герой Сінклер шукає Самості, а друг Гессе,
психоаналітик Йозеф Ланг, постає в образі Пісторіуса. Починаючи з того роману,
ця психологічна теорія розкривається у подальших роботах письменника. Так, у
пошуках внутрішньої сутності, Сідгартга приходить до річки, а Гаррі Галлер до
Магічного театру.
Близька до психоаналізу й концепція єдності
протилежностей, яка проявляється в образі Галлера та в ідеї Абраксаса,
божества, що поєднує в собі добро і зло. Для творчості Гессе особливо
характерний прийом протиставлення людина-суспільство, головні герої вступають в
конфлікт з навколишнім середовищем, як, наприклад, Галлер — бюргерство чи
Златоуст — монастир.
Орієнталістський вестернізм
У творчості Гессе поєднуються й такі поняття, як Захід
і Схід. Витоки цього криються в біографії самого письменника, який виріс у
сім’ї з глибокими християнськими традиціями, та яка ввібрала в себе також
частину культури Індії. На книжковій полиці Гессе завжди поряд стояли книги Ніцше та Лао-цзи. Саме так ця єдність утілилася в
Йозефі Кнехті, філософі, який певною мірою осягнув європейську й східну
мудрість.
Особливо важливе місце в творах письменника займає
тема мистецтва. У «Степовому вовкові» Гессе говорить про занепад музики, що
стала жертвою людського безкультур’я: на зміну Моцарту прийшов саксофоніст Пабло, який
розважає публіку, що нездатна зрозуміти й оцінити вище мистецтво. У «Грі в бісер» музика постає вже певним
таїнством, особливою дисципліною, складовою частиною Гри, законсервованою в
межах Касталії. Про мистецтво як про призначення йдеться і в романі «Нарцис і
Златоуст», де головний герой намагається осягнути таїнство втілення образу в
предметі.
За життя письменника звинувачували у байдужості до
політики та війни, зосередженого на внутрішніх шуканнях, у той час як зовні
світ мінявся й розвивався. На межі 60-70-х років Гессе стає кумиром так званої
бунтівної молоді та найчитанішим європейським письменником у США та Японії.
Немає коментарів:
Дописати коментар